Psihologia copilului în pandemie

Indiferent de vârstă, este necesar să vorbim copiilor despre acest virus care ne-a schimbat viața. Psihologia copilului ne poate ajuta să gestionăm eficient și constructiv situațiile noi apărute în viața familiei și a copilului. Astfel, știm că atunci când informațiile vin de la persoanele semnificative pentru ei, copiii sunt capabili să-și activeze toate resursele lor pentru a gestiona o situație critică. Asta se întâmplă deoarece știu că au suportul nostru. Știu că împreună vom face față situației dificile. Ei ne iubesc mult și ne creditează puternic. Astfel, orice vine de la noi tragic/dificil este preluat și gestionat întocmai.

Așadar, discursul nostru trebuie să fie cald și prietenos, realist și adaptat nivelului de înțelegere a fiecărui copil în parte. Le vorbim despre virus, despre efectele lui asupra omului, de posibilitatea de a îmbolnăvi și de a se vindeca dar și de posibilitatea de a muri. Ne facem griji că cei mici nu pot gestiona informațiile triste. Dar studiile științifice în domeniul psihologiei copilului arată că se descurcă bine și foarte bine mai ales când acestea le sunt comunicate de cei dragi.

Punerea în context

Ca să înțeleagă ce se întâmplă, trebuie să le vorbim copiilor despre măsurile pe care autoritățile le-au luat pentru a preveni îmbolnăvirea în masă și pentru a salva vieți. Discutăm cu ei despre comportamente responsabile pe care noi părinții le asumăm și le manifestăm. Vor înțelege în felul acesta mai bine de ce nu mai mergem cu ei în parc, la locurile de joacă. Vor înțelege de ce nu îi luăm cu noi în magazinele alimentare. Mai ales, vor înțelege de ce trebuie să purtăm cu toții mască și mănuși. Le vom explica de ce e necesar să se spele mai des și mai atent pe mâini după ce se joacă, utilizează telefonul sau tableta, înainte de a se așeza la masă. Spălatul pe mâini și pe față după ieșirile afară va deveni astfel deprindere bine formată pentru siguranța propriei vieți și a celor dragi.

Starea emoțională a copiilor

Dincolo de informații și comportamente responsabile este foarte important să sondăm frecvent starea emoțională a copiilor noștri. „Nu-mi place viața asta, mamă!”, îmi spunea fiica mea de 6 ani într-una din zile. „Care viață?” am întrebat-o pentru a mă asigura că știu exact la ce se referă. „Viața asta cu Corona….” Am asigurat-o că nici mie nu îmi place și că îi înțeleg sentimentele de tristețe, frustrare, supărare. Am discutat despre toate lucrurile din viața noastră care s-au schimbat și au determinat-o să aibă astfel de trăiri emoționale. Apoi am încercat să ne gândim cum putem să facem să fie mai plăcută viața acum, când trebuie să conviețuim în stare de urgență…

Ce simți? Ce nevoi ai/ ce îți imaginezi/gândești în legătură cu ceea ce simți? Ce îți vine să faci? Cum te gândești să acționezi pentru a-ți satisface nevoia și a-ți schimba trăirea negativă cu una pozitivă? Sunt întrebări care ne ajută să ajungem la inima copiilor noștri și să-l învățăm de timpuriu să aibă un comportament autentic, conectat la sine. Deprinderea acestor comportamente acum ajută pe viitor la formarea unui mod de viață sănătos, în acord cu propriile nevoi și împiedică apariția somatizărilor/ îmbolnăvirilor. Valorificăm productiv această perioadă. Le formăm deprinderi bune pentru o viața sănătoasă din punct de vedere fizic și psihic.

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă