În misiunea pe care Life Up și-a asumat-o de a sluji interesele copiilor prin abordarea învățării din perspectiva psihologică, am deschis o serie de colaborări cu cadre didactice cu experiență în munca la catedră. Acestea ne vor ajuta să ilustrăm rolul pe care îl are psihologia educației în predarea diverselor discipline școlare.

După articolul pe care l-am dedicat matematicii, continuăm seria cu un articol dedicat limbii engleze ca limbă străină studiată de elevi la clasă. Am identificat, astfel, în discuția cu prof. limba engleză Ana-Maria Radu, câteva ingrediente psihoeducaționale ale procesului de învățare a limbii engleze pe care vi le prezentăm mai jos.

Cunoașterea particularităților psihologice de vârstă ale copiilor

Studiul limbii engleze poate fi o provocare dar și o activitate extrem de importantă și plină de satisfacții, mai ales dacă este încununată cu succes. Nu este un proces simplu. Dar un bun profesor, cu tact pedagogic și conștient de particularitățile psihologice de vârstă ale copiilor, îi poate îndruma pe aceștia către rezultate performante și satisfacții deosebite în învățarea limbii engleze.

Construirea de relații profesor – elev frumoase și durabile

Un profesor eficient urmărește să își formeze în primul rând o relație bună cu elevii săi, fiind aproape de aceștia, ascultându-i și adaptându-și stilul de predare la nevoile lor. El stabilește un set de reguli și limite clare, pentru buna funcționare a activității implicându-și elevii într-un astfel de process în mod responsabil.

Motivarea copiilor pentru activitatea de învățare a limbii engleze

Cu toții am fost cândva copii și ne amintim că au existat profesori care ne-au impresionat și motivat prin pasiunea lor să învățăm, devenind modele bune de urmat pentru studiul disciplinelor pe care le parcurgeam împreună, dar și profesori care erau stricți și extrem de exigenți și care ne-au scăzut motivația pentru învățarea conținuturilor materiei pe care o predau și poate că o și iubeau.

Știința creării unei motivații pozitive pentru activitatea de învățare a limbii engleze este și ea o aptitudine esențială a unui profesor bun care predă limba engleză (și orice limbă străină, în general). El cunoaște foarte bine cele trei componente ale motivației pentru studiul și asimilarea unei limbi străine:

  • impulsul cognitiv care se referă la dorința interioară a copilului de a învăța și de a înțelege lucruri;
  • nevoia de a-și afirma propria personalitate prin cunoștințele dobândite, pentru a avea succes în relația cu congenerii;
  • trebuința de afiliere, ceea ce presupune aprobare și recunoaștere din partea persoanelor semnificative pentru copil sau adolescent.

Modelarea personalității elevilor prin activitățile de învățare a limbii engleze

Profesorul de limbă engleză știe să creeze un cadru confortabil, relaxant, securizant pentru elevii săi în procesul de explorare și învățare a limbii engleze. Consecvența este cea care îi ajută pe copii să învețe mai bine cele studiate. Învățarea activă și distractivă dezvoltă încrederea în forțele propria. Ea devine factor motivațional pentru achiziția limbii engleze și conduce la formarea unei imagini de sine pozitivă și a unei stime de sine crescută.

Buna cunoaștere a metodelor și tehnicilor de predare-învățare-evaluare a limbii engleze

Este extrem de important ca profesorul să fie atent la nevoile copiilor pentru a-si modifica și perfecta stilul de interacțiune și predare acordând atenție micilor detalii din dinamica unei clase.

De o importanță majoră sunt recompensele verbale, stickerele, notele dar și evidențierea unor calități ale elevilor implicați în fiecare proces de învățare.

Utilizarea jocului ca metodă de achiziție a limbii engleze poate fi o modalitate importantă de aprofundarea a studiului pentru însușirea limbii la orice vârstă a copilăriei și adolescenței. Mișcarea, dansul, cântecul, poezia și povestea, explorarea asigurată de Google Maps sau Wikipedia, dramatizarea și jocul de rol îi ajută pe copii și adolescenți să simtă plăcerea și bucuria de a învăța o limbă străină. Interacțiunea cu copii vorbitori de limbă engleză facilitează, de asemenea, învățarea. Proiectele comune stimulează vorbirea, ascultarea, înțelegerea și scrierea în limba engleză și au effect pozitiv asupra stimei de sine și a motivației pentru învățare.

Profesorul eficient se asigură că fiecare copil reușește să asimileze noile informații predate, desigur prin exercițiu bine, frumos și creativ organizat. Etalarea cunoștințelor și abilităților în fața congenerilor crește nivelul de satisfacție pe care copilul îl trăiește în procesul de dobândire treptată a noii limbi. Obținerea feedbackurilor pozitive crește nivelul performanțial al învățării.

Psihologia educației furnizează cadrelor didactivce cunoașterea ingredientelor psihoeducaționale necesare pentru învățarea limbilor străine la copii.

Autori:

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă

Psiholog MD, prof. limba engleză Ana-Maria Radu

Photo: pixabay.com