Pandemia a impus școala online ca soluție. Dar am constatat că aceasta este o provocare atât pentru copii și parinti, cât și pentru profesori. Au apărut numeroase întrebări legate de această  modalitate de lucru cu elevii, opinii pro și contra pe care încercăm să le sintetizăm aici.

Care sunt dezavantajele școlii online?

Începem cu dezavantajele numai pentru că au fost cel mai adesea invocate în spațiul public (dar și privat).

Dezavantajele școlii online, așa cum au fost ele identificate de elevi, părinți și profesori, dar și specialiști în domeniu se manifestă la mai multe niveluri:

  • psiho-social: Posibilitatea scăzută de socializare a copiilor, fără interactiune directă, față în față cu profesorii și colegii. Pare puțin ciudat să invocăm acest aspect, după ce observasem în ultimii ani o creștere a interacțiunilor tinerilor în mediul online. Experiența recentă arată că, totuși, această modalitate de interacțiune are valențe limitate și utilizată exclusiv nu îndeplinește toate funcțiile pe care socializarea față în față le îndeplinește.
  • material: Lipsa mijloacelor tehnice adecvate (laptop, tableta, conexiune la internet și chiar curent electric) și fluctuațiile imprevizibile ale rețelelor de internet. Despre acest aspect s-a discutat deja foarte mult în spațiul public și nu s-au găsit încă soluții pentru toți copiii.
  • tehnic: Pregătirea precară a utilizatorilor – profesori și elevilor / părinți pentru activitatea de predare-învățare-evaluare online.
  • profesional: Controlul dificil din partea profesorului  asupra activității de învățare a copilului în timpul orei. Spațiului de acasă a devenit foarte aglomerat în condițiile telemuncii și școlii online. În familiile cu mai mulți copii sau cu un spațiu de locuit restrâns acest lucru se resimte puternic.

Care sunt avantajele școlii online?

Înainte de a vorbi despre avantajele pe care școala online le are, trebuie să avem în vedere câteva aspecte de asemenea importante în context:

  1. Școala online reduce riscul infectării populației cu virusul Covid-19, un virus extrem de contagios, în special în condițiile supra-aglomerării binecunoscute din școlile din România. Vorbim de mediul urban, desigur, adică acolo unde învață cea mai mare parte dintre copii.
  2. În țările civilizate școala a îmbrățișat de multă vreme digitalizarea, încercând să rămână în ritm cu noile generații care se ”digitalizează” de la o vârstă fragedă.

Astfel, pandemia Covid-19 a creat oportunitatea de a cunoaște avantajele digitalizării școlii. Printre acestea enumerăm:

  • facilitarea continuității procesului educativ în condiții de siguranță;
  • facilitarea dezvoltării (accelerate) competențelor  digitale. Din punctul de vedere al specialistului în educație, aceasta este una dintre cele opt competențe-cheie pentru învățarea pe tot parcursul întregii vieți. Este o competență esențială pentru secolul XXI în activitatea educativă și profesională, oferind acces la informație și autonomie în educație;
  • facilitarea comunicării nonverbale. Aceasta este plină de semnificații și atât de necesară copiilor și adolescenților (zâmbet, uimire, întrebare) în timpul activitatilor școlare. Școala online permite desfășurarea orelor de curs fără mască, astfel încât să putem citi expresiile faciale;
  • mobilizarea actorilor implicați în educație pentru achiziția și utilizarea de tehnologie modernă. Aceasta poate fi folosită cu success în educație pentru motivarea intrinsecă a activității de învățare;
  • creșterea interacțiunii în domeniul activităților școlare între părinte și copil pentru o implicare responsabilă în obținerea performanțelor academice;
  • creșterea gradului de colaborare și întrajutorare între cadre didactice;
  • crearea cadrului organizatoric necesar pentru un management productiv al timpului și al activităților de învățare.

Direcții de acțiune în școala online

Pentru a compensa limitele școlii online, propunem câteva direcții de acțiune pentru părinți:

  • Fiți în contact cu copiii voștri și urmăriți-le starea emoțională! Izolarea, lipsa interacțiunilor cu semenii poate provoca modificări în starea emoțională și în comportamentul lor. Sunt copii și adolescenți care se adaptează cu mai multă ușurință la situație. În același timp, sunt și din aceia care pot întâmpina blocaje, stări de anxietate, chiar depresie.
  • Încurajați-vă copiii și adolescenții să comunice, să își exprime emoțiile, nevoile, gândurile. De asemenea, susțineți-i să acționeze în vederea satisfacerii nevoilor lor, în condiții de siguranță.
  • Fiți curioși și implicați-vă în demersul educațional al copiilor și adolescenților voștri. Astfel vă veți simți alături în aceste vremuri schimbătoatre și extrem de dificile și veți putea împărtăși din experiența și cunoștințele dumneavoastră.
  • Compensați lipsa interacțiunii sociale din timpul școlii online prin ieșiri în parc, în natură, joc în familie, alte activități extracurriculare. Puteți alege dintre propunerile existente online sau față în față. Pot fi cursuri pentru învățarea limbilor străine, ateliere de dezvoltare personală sau psihologie aplicată, pictură, muzică, dezbateri etc.;
  • Solicitați ajutorul profesorilor, psihologilor educaționali. Comunicați deschis acestora modificările apărute în comportamentul și stările emoționale ale copiilor și adolescenților în relația cu școala și nu numai, ca urmare a unor situații semnificative de viață.

Autori:

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă, specialist în psihologia educației

Prof. înv. primar, psiholog MD Patricia Dima, specialist în psihologia educației

Foto: pixabay.com