Dascăli de gimnaziu – partea I
Preadolescența este perioada în care apar schimbări semnificative în dezvoltarea fizică și psihică a copiilor. Astfel de schimbări vizează creșterea în înălțime, dezvoltarea partcicularitățile specifice de gen, schimbările hormonale dar și un grad mai înalt de conștientizare a propriei persoane, a propriilor emoții, nevoi și dorințe de acțiune.
- Oferiți informații adecvate despre aceste schimbări și creați un mediu deschis în care elevii dumneavoastră să poată pune întrebări și să primească sprijin.
Preadolescența marchează începutul explorării și dezvoltării identității personale. Elevii își pun întrebări despre cine sunt și ce își doresc în viață.
- Oferiți un spațiu sigur, suportiv în care elevii dumneavoastră să își exploreze interesele, pasiunile, valorile personale.
În preadolescență pot apărea schimbări emoționale și de comportament. Elevii pot deveni mai sensibili și pot experimenta stări de anxietate și iritabilitate.
- Fiți receptivi și deschiși în comunicarea cu ei și oferiți sprijin!
- În această perioadă relațiile cu colegii, prietenii devin din ce în ce mai importante. Acum se dezvoltă abilitățile sociale și se formează grupurile de prieteni.
- Fiți atenți la dinamica relațiilor sociale din clasă și încurajați un mediu pozitiv și colaborativ!
Capacitățile cognitive ale preadolescenților se dezvoltă rapid. Aceștia își îmbunătățesc abilitățile de rezolvare a problemelor, gândirea critică, raționamentul abstract.
- Oferiți provocări academice adecvate și încurajați-i pe elevi să își dezvolte gândirea independentă!
Preadolescenții își doresc mai multă autonomie și responsabilitate în viața lor.
- Oferiți-le oportunități de a-și asuma responsabilități adecvate vârstei lor, cum ar fi: gestionarea timpului, organizarea sarcinilor școlare, luarea unor decizii corecte în raport cu posibilele consecințe ale acestora!
Preadolescența poate fi o perioadă în care apar mai multe conflicte atât în relațiile cu colegii cât și în familie.
- Ajutați-i să-și formeze abilități de comunicare nonviolentă, de rezolvare a conflictelor și de negociere! Încurajați-i să își exprime opinia în mod constructiv și să găsească soluții „win-win” pentru toți cei implicați.
Succes!
Autor: Psiholog educațional MD, prof. înv. primar Patricia Dima
Foto: Pexels.com