Rețete psihologice pentru un debut formidabil în clasa a V-a

Clasa a V-a a fost, este și va fi o adevărată provocare pentru copii, părinți și profesori. Colegi noi, dascăli noi și obiceiuri noi solicită din plin resursele și mecanismele de adaptare ale celor mici și celor mari deopotrivă.

Profesorii

Vioara întâi în construcția acestui parteneriat  este, desigur, profesorul cu știința și experiența sa bogată. Receptivitatea și disponibilitatea copiilor și părinților pentru construcția unei relații excelente este și ea extrem de importantă.

Așadar, dragi dascăli, pentru o conviețuire bună încă de la început, încercați să comunicați clar așteptările dumneavoastră ca profesori și să ascultați cu atenție așteptările copiilor și părinților. Fiți curioși să vă cunoașteți cât mai bine nevoile și dorințele în plan academic și să încercați să țineți cont de ele în construcția relației dintre voi!

Faceți un inventar al doleanțelor și stabiliți când și cum ar putea fi satisfăcute. Nu uitați: cel mai vulnerabil în triada voastră este elevul care are nevoie de tot suportul părinților, cadrelor didactice și al congenerilor pentru a se adapta noilor schimbări din viața sa!

Elevii

Ajutați-i pe copii să se simtă bine în școală, să înțeleagă că sunt în siguranță și că dumneavoastră, profesorii, într-o strânsă colaborare cu părinții, le veți oferi suportul pentru a afla că viața în anii de gimnaziu poate fi frumoasă și motivantă pentru descoperiri extraordinare și activități de învățare. La vârsta de 10, 11 ani, copiii au nevoie să descopere povestea unui nou și diferit început al școlii cu încredere în sine, curiozitate și mult interes pentru cunoaștere.

Copiii au nevoie de continuitate pentru a-și păstra încrederea în forțele proprii și o stimă de sine bună pentru a lega o relație frumoasă cu noii profesori și colegi. Răsfoiți, dragi dascăli, programa școlară din ciclul primar și încercați să reactualizați cu ei conținuturi importante pe care elevii le-au dobândit în acești ani de școală. Oferiți-le prilejul să aibă sentimentul de bine personal. Reactualizați informația exact așa cum le-a fost dată copiilor în toți cei 5 ani de școală, fără să introduceți termeni sau conținuturi noi care nu le-au fost predate. Acestea ar putea să-i vulnerabilizeze și să îi ajute să dezvolte mecanisme de apărare precum retragerea, evitarea, sentimentul de rușine că nu am știut, iar motivația pentru activitatea de învățare va fi puternic afectată. Relația profesor – elev va fi împovărată și ea cu emoții negative și va fi afectată chiar din faza de construcție.

Copiii au încă o gândire concretă și o nevoie mare de repere. Oferiți-le, dragi profesori, experiențe de învățare care să-i ajute să înțeleagă ușor noile conținuturi sau discipline. Scrieți cu ei pe tablă, citeț, într-un ritm care să poată fi ținut de toți copiii, sintetizați schemele și oferiți-le noțiuni pe care să le poată reține, să le integreze în bagajul lor de cunoștințe și să le utilizeze cu ușurință în aplicațiile practice pe care le realizați împreună. Vor fi fascinați, vor deveni interesați și vă vor iubi enorm pentru că îi valorizați și îi ajutați să obțină progrese și să-și păstreze încrederea în sine și stima de sine. Fără frici, fără complexe de inferioritate la școală!

Copiii au nevoie să știe cum să învețe și ce să învețe! Exersați cu ei în clasă, oferiți-le exemple și dați-le repere clare pentru învățarea de acasă. Dacă știu ce li se cere, copiii vor depune efort pentru a reuși și vor fi încântați de feedbackul dumneavoastră pozitiv de la clasă. Vor fi recunoscători și vă vor prețui!

Recapitulați și aplicați mereu noțiunile esențiale învățate. Ele se vor depozita astfel mai ușor în memoria de lungă durată și vor îmbogăți „cunoașterea la purtător” a elevilor. Vor avea cu ce gândi și vor pune în tot felul de relații cunoștințele predate.

Înainte de orice evaluare, dați un plan de recapitulare, discutați-l împreună și recomandați-l ca ghid de învățare! Va ordona gândirea copiilor și îi va ajuta să pună în conexiune informațiile învățate. Cunoștințele vor rămâne multă vreme în memoria copiilor și vor fi accesate cu ușurință. Învățarea temeinică este garanția progresului academic!

Amenințarea cu „testele fulger” și implementarea acestora creează la această vârstă panică, blocaje și respingerea conținuturilor de învățare. Cel mai probabil, notele mici obținute sunt percepute ca o oglindă urâtă a vulnerabilităților personale și sapă încrederea în sine. Ele contribuie la lipsa de motivație a copilului pentru activitatea de învățare și la respingerea „la pachet” a profesorului și a disciplinei predate. Relația profesor – elev – părinte este compromisă.

Lecțiile creative, construite ca o poveste, evaluările bine gândite și pregătite motivează copiii pentru obținerea performanțelor școlare.  Spuneți părinților cum să-și ajute copiii pentru a obține rezultate bune la învățătură! Toate statisticile ne arată că implicarea lor este cel mai important factor în obținerea performanțelor academice la orice vârstă a copiilor și adolescenților.

Copiii au nevoie de susținere emoțională. Nu vor îndrăzni să vă spună că nu au înțeles, că nu le este clar sau să vă contrazică. Așadar, dragi profesori, fiți atenți la limbajul lor nonverbal și observați când sunt neliniștiți, cuprinși de panică sau dezinteresați total! Ceva le-a scăpat sau i-a depășit și deja nu mai pot ține pasul cu dumneavoastră. Se vor simți vinovați, neadaptați, expuși. Vor fi acaparați de aceste stări și vor pierde contactul real cu dumneavoastră.

Părinții

Deciziile importante pentru copiii le iau părinții lor. Nu uitați, în clasa a V-a copiii au 10 sau 11 ani! Sunt încă mici și au nevoie de confirmarea părintească. Nu îi puneți în situații incomode, contactați-le părinții și lămuriți lucrurile! Veți păstra astfel emoții pozitive în relația pe care vă străduiți să o construiți cu noii dumneavoastră elevi.

Părinții sunt fericiți atunci când observă profesorul amabil și interesat de o bună adaptare a copilului său în noul ciclu gimnazial. Practicând astfel de comportamente veți avea aliați importanți în construcția relației cu elevii dumneavoastră. Adaptarea se produce treptat, relația se construiește cu pași mici, dar siguri, pe parcursul întregului an școlar pe măsură ce fiecare copil începe să obțină progresul academic dorit și starea de bine la școală. Fiți răbdători, atenți și perseverenți în construcția acestui trio care, da, ar trebui să fie FORMIDABIL pentru starea de bine a fiecăruia!

Vă dorim mult succes în noul an școlar!

Autor:

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă