Parentingul azi

Parentingul este astăzi parte componentă esențială a procesului de dezvoltare personală a adultului. Această idee este înțeleasă și implementată cu succes de un număr din ce în ce mai mare de companii. Parentingul înseamnă infomarea, formarea și (Re)- formarea adultului în vederea asumării și exercitării rolului de părinte. Iar un psiholog educațional este important în avcest demers.

Trainingul de dezvoltare / optimizare personală pentru părinți  vizează îmbogățirea informațiilor în legătură cu creșterea și dezvoltarea psihologică a propriilor copii și formarea și perfecționarea abilităților de părinte. Sunt părinți informați și bine formați pentru care conceptul de dezvoltare personală prinde sens în propria viață. Ei devin astfel exemple bune de urmat pentru copiii lor. Și nu în ultimul rând acești părinți sunt conștienți de unicitatea copilului lor și de rolul esențial pe care îl joacă în dezvoltarea lui.

Liniștea sufletească dată de o relație frumoasă cu propriii copii și de o dezvoltare armonioasă a acestora crește gradul de disponibilitate a adultului pentru munca sa. Astfel în companii cei de la departamentul de resurse umane aleg servicii de parenting pentru angajați.

Este o tehnică de prevenție care crește randamentul angajaților și facilitează performanța. De asemenea, sporește interesul pentru activitățile profesionale și disponibilitatea de relaționare în grupul profesional.

Psihologia educațională și parentingul

Intervențiile psihoeducaționale bine facute de către specialiști – psihologi educaționali – se bucură de o reală aplicabilitate în rândul cursanților interesați de parenting.

Se lucrează cu grupuri mici și se particularizează informațiile și strategiile de intervenție pentru a se obține schimbări pozitive evidente în sistemele familiale de proveniență, pe relațiile parental-filiale, parentale și uneori, maritale.

Pentru situațiile mai complicate se recomandă intervențiile psihoeducaționale individuale. Acestea au la bază psihodiagnoza aprofundată a copilului și a sistemului său familial. Calitatea relației parentale/ maritale determină calitatea dezvoltării fizice, psihice și spirituale a copilului.

Specialistul psiholog educațional are toate competențele necesare obținerii unui echilibru adaptativ pe sistem familial necesar dezvoltării armonioase a copilului. Metodele și tehnicile experiențiale de lucru folosite: jocul de rol, dramatizarea sau jocul cu marionete, desenul, modelajul, colajul. Acestea îi ajută să-și însușească, într-o manieră facilă și atractivă, informații utile pentru interacțiuni productive cu copilulul lor.

Formarea specialiștilor: psiholog educațional

Din păcate, astăzi, la noi în țară, foarte multe servicii de parenting sunt livrate de specialiști în alte domenii. Rolul esențial care îi recomandă este acela de „mămică” în exercițiul funcțiunii/ la locul de muncă. Aceștia încearcă să transmită publicului interesat rețete magice de creștere a copilului. Sigur, sunt fascinatoare la început, dar, ulterior își dovedesc ineficiența.  Întrebările părinților rămân fără răspuns dată fiind pregătirea psihologică precară a „speaker-ului”. Psihologia dezvoltării copilului și a adultului în rolul de părinte este făcută astăzi în mod frecvent de non-specialiști.

Cred că ar trebui, în acord cu cerințele pieții și cu particularitățile profesiei liberale pe care o exercităm (de psiholog educațional), să revizuim programele studentului la psihologie. În cei trei ani de dobândire a competențelor de bază ar fi bine venite și cursuri de anteprenoriat care să includă strategii de management, marketing și promovare. Astfel serviciile oferite de specialiștii în psihologia educației, consiliere școlară și vocațională au șansa unei vizibilități crescute pe piață. Astfel, copiii și părinții vor beneficia de asistență specializată, de servicii care respectă drepturile și nevoile reale ale copiilor dar și ale părinților. În felul acesta, noi, psihologii, ne-am putea aduce o contribuție importantă la dezvoltarea sănătoasă a societății românești.

Photo: unsplash.com