Pentru o adaptare eficientă, într-o lume a schimbărilor rapide, adultul se află în situația de a învăța zi de zi. Regăsiți mai jos, câteva principii de bază care facilitează procesele de învățare la vârsta adultă.

Adultul învaţă altfel decât copiii şi adolescenţii.

Malcolm Knowles considera teoria andragogică ca fiind un model de învăţare umană deosebit de util trainerilor în demersul lor educativ pentru adulţi. Premisele acestui model sunt:

  • În procesul de învăţare adultul preia responsabilitatea pentru propriile acte, inclusiv planificarea, implementarea şi evaluarea activităţilor de învăţare (autodirecţionarea demersului instructiv-educativ). Rolul profesorului/instructorului este de a stabili încă de la început colaborarea ca principiu de bază.
  • Experienţa profesională şi de viaţă a adultului este valorificată în procesul de învăţare. Ea devine o resursă de lucru prin faptul că este împărtăşită, motiv pentru care instructorul trebuie să o evalueze la începutul programului de instruire.
  • Adulţii sunt gata să înveţe când simt nevoia de a şti sau de a face ceva din perspectiva eficientizării unor aspecte de viaţă. În această abordare, profesorul/instructorul eficient este cel care îl ajută pe participant, în procesul de învăţare, să înţeleagă cum şi în ce măsură o anume competenţă sau sarcină îl va face să aibă succes.
  • Aplicaţiile în lumea reală reprezintă esenţa şi ţelul învăţării adultului, traduse prin rezolvarea de probleme şi sarcini complexe legate de nevoile imediate ale acestora.
  • Învăţarea adulţilor ţine seama de existenţa unor factori interni cum sunt: stima de sine, nevoia de recunoaştere socială, curiozitatea naturală matură, dorinţa de o mai bună calitate a vieţii, creşterea încrederii în sine şi ocazia de creştere spirituală (autorealizarea sinelui).

Aşadar, putem evidenţia câteva principii ale învăţării adultului, principii care au menirea de a ghida munca de planificare şi implementare a programului de instruire realizat de profesor sau trainer:

  • Recunoaşterea nevoii de a învăţa
  • Aplicarea noilor achiziţii la locul de muncă
  • Integrarea experienţei trecute în noile achiziţii
  • Preferinţa pentru concret
  • Nevoia de varietate de metode
  • Nevoia de mediu informal şi confortabil pentru a învăţa
  • Nevoia de a rezolva probleme realiste
  • Preferinţa pentru metode de învăţare interactive

Aplicarea acestor principii de învăţare în cadrul programelor de training presupune:

  • tratarea participanţilor ca adulţi responsabili, capabili să-şi urmărească interesele;
  • implicarea participanţilor în structurarea programei;
  • angajarea participanţilor în utilizarea de chestionare şi alte instrumente de evaluare în vederea autodiagnosticării competenţelor, înainte şi după programul de instruire;
  • formularea propriilor obiective de către adulţi, în raport cu tema de instruire;
  • crearea coeziunii la nivelul grupului de instruire şi a unei atmosfere calde şi propice liberei exprimări;
  • evidenţierea legăturilor dintre obiectivele programului de instruire şi domeniul de activitate concret al adulţilor participanţi;
  • evidenţierea relevanţei învăţării pentru adulţi sau conştientizarea de către aceştia a avantajelor pe care le vor avea, ca urmare a parcurgerii programului de instruire prin exemple concrete;
  • utilizarea experienţelor adulţilor în demersul instructiv-educativ;
  • implicarea activă a participanţilor în procesul de învăţare, folosind activităţi centrate pe cel ce învaţă, experienţe structurate şi ocazii de consolidare a conţinutului;
  • asigurarea autoevaluării propriilor achiziţii de către participanţi, prin activităţi concrete pe tot parcursul programului de educare. 

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă
                                                                               www.lifeup.ro

www.editura-foryou.ro – Elena Anghel Stănilă, „Psihologia Educației pe tot parcursul vieții  – Pentru specialiști și adulți interesați de propria lor dezvoltare ”