Ce înseamnă “mobbing”?

Cuvântul “mobbing” este un cuvânt adoptat în limba română. El provine din limba engleză: “to mob” înseamnă a ataca. Cpnsacrat în limbajul mediului școlar actual, acest termen definește o practică extrem de veche și foarte des întâlnită pe toate palierele vieții. “Mobbing” înseamnă exercitarea presiunii psihologice asupra unei persoane la locul de muncă (loc de muncă, în acest caz, este școala, orice instituție sau companie care are angajați) de către ceilalţi membri ai colectivului, respectiv colegi/profesori. Practic, mai mulți colegi exercită o presiune nejustificată asupra unui alt coleg care se vulnerabilizează și devine astfel victimă.

Astfel, mobbing-ul este considerat fratele mai mic al bullying-ului.

Modalități de manifestare

Semnele acestui fenomen pot îmbrăca diferite forme:  izolare, ignorare completă, marginalizare, atac la persoană, umilire (mai ales pe rețelele de socializare), discreditare prin cuvinte jignitoare adresate direct sau sub forma unor bârfe repetate cu alţi colegi, zvonuri, ridiculizare, critici nefondate, folosirea de fotografii ale persoanei în diverse ipostaze (șantaj emoțional care poate ajunge să fie pedepsit de lege). Din aceeași sferă fac parte și neacceptarea persoanei și a stilului ei de a fi sau de a se îmbrăca, ignorarea valorilor după care se ghidează persoana respectivă, lipsa ascultării active a persoanei care își exprimă un punct de vedere și intervenția ironică, ba chiar răutăcioasă a colegilor, intimidarea colegilor, punerea în situații jenante care duc ulterior la autoizolare.

Deși sunt destul de ușor de remarcat, toate aceste forme ale mobbing-ului sunt deseori ignorate. Însă impactul pe termen lung asupra copilului este deosebit de puternic și distrugător pentru acesta.

Cei supuși mobbing-ului au un nivel foarte scăzut de încredere în propriile forţe, competenţe şi abilităţi. Hărțuirea psihologică de tip mobbing poate ajunge să provoace grave probleme psihice copilului, care poate să ajungă într-o situație de neputință învățată.

Neputința învațată (Martin Seligman) reprezintă acea credință care se formează în noi atunci când, în condiții excepțional de stresante, care se repetă, învățăm ca nu suntem capabili să facem ceva și renunțăm la eforturile de adaptare. Iar mobbing-ul creează asemenea condiții.

Prevenire și combatere

Este foarte important ca părinții să stea de vorbă frecvent cu copiii despre experiențele și calitatea timpului petrecut la școală pentru a descoperi din timp astfel de fenomene și a le contracara. Cadrele didactice sunt extrem de utile de asemenea, în identificarea cazurilor de mobbing și, alături de părinți și chiar de copii, printr-o colaborare atentă și sensibilă, le pot pune capăt.

Psiholog educațional, Iza Mihăilă

Photo: Pixabay.com