Efectele izolării asupra dezvoltării copiilor

Părinții sunt tot mai preocupați de efectele izolării provocate de pandemie asupra dezvoltării copiilor.

Ca și adulții, copiii trec și ei prin transformări psihologice din cauza situațiilor provocate de pandemie. Statul în casă pe perioadă lungă de timp, anxietatea generală, limitarea interacțiunilor cu părinții ca urmare a muncii de acasă, absența congenerilor și a altor persoane semnificative – bunici, mătuși, unchi, bone – pot afecta copiii și adolescenții.

Copiii pot deveni mai dependenți de părinți, adolescenții pot intra în stări depresive destul de profunde. Pentru a reduce efectele unei astfel de situații părinții pot facilita copiilor și adolescenților o serie de interacțiuni.

Copiii mici

În cazul celor mici, părinții trebuie să îi ajute pe aceștia să relaționeze. Interacțiunile pot fi online și chiar afară, cu copii și părinți cunoscuți. Trebuie, însă, avut în vedere ca acestea să se desfășoare în condiții de siguranță pentru toată lumea.

Interacțiunile online ar fi bine să se desfășoare sub stricta supraveghere a părinților. A rămâne conectați ore întregi jucându-se în rețea poate fi periculos pentru copii. Ar fi de dorit, de asemenea, ca în astfel de interacțiuni să se încurajeze discuțiile, poveștile, jocurile cu ajutorul cuvintelor sau diverselor jucării. Copiii pot fi antrenați în realizarea unor piese de teatru de păpuși, construcții surpriză cu ajutorul cuburilor etc. Se pot organiza interacțiuni online cu doamna educatoare/ învățătoare și colegi.

Interacțiunile directe sunt foarte importante.

Interacțiunile în aer liber nu trebuie să fie neglijate, mai ales după perioada de izolare prin care am trecut cu toții. Acestea se vor realiza după reguli clare, susținute și de puterea exemplului personal. Dacă cerem copiilor să poarte măști, atunci și noi, adulții, trebuie să facem același lucru. Dacă vrem să respecte regula distanțării și noi va trebui să o respectăm. Trotinetele, bicicletele, mingiile, rolele pot fi mijloace de joacă utile în această perioadă.

Se pot organiza întâlniri cu persoane cunoscute, în grupuri mici, cu respectarea regulilor impuse și un control crescut asupra interacțiunilor copiilor. Atâta vreme cât rămâneți în contact cu copiii și identificați și acționați în sensul satisfacerii nevoii naturale a acestora de socializare, ei vor trece cu bine peste această perioadă.

Oferirea de responsabilități specifice vârstei îi ajută să aibă obiective și, în acord cu acestea, activități diferențiate. În plus, reprezintă ocazii de a afla lucruri importante despre sine și de a-si forma încrederea și stima de sine.

Adolescenții

Adolescența este vârsta la care relațiile sociale devin extrem de importante. Ca urmare, au fost și sunt în continuare puternic afectați din cauza îngrădirii interacțiunilor sociale în afara spațiului casei, la școală, în localitatea de reședință. Mulți adolescenți din anii de gimnaziu se confruntă cu stări depresive mai mult sau mai puțin accentuate. Sursele se află în organizarea nu tocmai funcțională a sistemului de învățământ, restrângerea activităților școlare, corelată cu apatia lipsei de interacțiune și motivare pentru activitatea de învățare.

Părinții trebuie să rămână și în această perioadă alături de adolescenți și să-i ajute la recuperarea stării de bine. O pot face prin discuții, activități comune parental-filiale pe diferite subiecte legate de școală, prieteni, pasiuni, lectură, cultură etc. De asemenea, facilitarea interacțiunilor cu congenerii, într-un mod ușor controlat (cu cine, când, unde și în ce condiții se întâlnesc, respectarea regulile de protecție) poate contribui la recăpătarea stării de bine.

Calitatea relației parental-filiale influențează major felul în care adolescenții pot să treacă cu bine peste inconvenientele provocate de pandemie. Adolescenții conectați cu părințiilor și susținuți de aceștia vor putea utiliza mai eficient capacitățile adaptative cu care sunt înzestrați.

Conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă

Foto: Freepik.com