Învățăm să trăim altfel

E momentul să acceptăm provocările situației și să ne adaptăm, să facem un parenting de pandemie, folosind principiile psihologiei copilului în context nou.

Până mai ieri declaram că ALERGAREA părea să fi devenit sport național întrucât cu toții ne simțeam sub presiunea timpului și a sarcinilor multiple de gestionat. Astăzi, STATUL ACASĂ pare a fi o nouă formulă pentru mulți dintre noi.

Noul context provocat de pandemie ne invită să petrecem zi după zi în propria casă mai conectați la noi și la membrii familiei noastre. Gestionăm în continuare treburile de la serviciu, desigur într-un climat mai adaptat gusturilor și dorințelor noastre. Dar se adaugă treburile de acasă, joaca și școala copiilor noștri, casele și viețile bunicilor din familie. Jonglăm cu stările emoționale oscilante și încercăm să rămânem cât mai conectați la noi și la partenerul sau partenera de lângă noi pentru a ne putea păstra integritatea și sănătatea fizică și psihică. Ne protejăm viața personală,  de cuplu sau de familie într-o lume în care mai toate lucrurile par a fi scăpat de sub control.

Principiile psihologiei copilului reprezintă elementul-cheie pentru o eficientă gestionare a situației noi de viață în pandemie.

În aceste momente este firesc să simțim nevoia de a crește controlul și să ne ordonăm pe noi și pe cei de lângă noi. Sentimentul de panică pare a ne cuprinde și înainte de a-l lăsa să se instaleze ar fi de dorit SĂ NE ORGANIZĂM! Se impune cu necesitate astăzi un bun MANAGEMENT AL TIMPULUI ȘI AL ACTIVITĂȚILOR din viața noastră. Agenda pare a fi astăzi și mai încărcată, deși arealul în care trăim s-a micșorat. Timpul ne aleargă astăzi altfel. Dar psihologia ne poate ajuta.

Organizarea timpului și activităților

Agenda zilnică trebuie să cuprindă activități necesare satisfacerii nevoilor personale, familiale, profesionale, dar și activități dedicate copiilor. Dacă pentru noi adulții este greu a trăi astăzi, pentru ei este și mai greu. Rutina zilnică e schimbată, activitățile preferate sunt restrânse. Lipsa întâlnirilor cu colegii și prietenii aduce multă frustrare tuturor. La toate acestea se adaugă gestionarea zilnică a anxietăților legate de noul coronavirus și în unele situații gestionarea dramelor familiale legate de îmbolnăvirile provocate de acesta.

Mai mult decât oricând, este acum nevoie să ne tratăm copii cu atenție și iubire, cu disponibilitate de a-i asculta și de a-i înțelege, de a împărtăși cu ei trăirile negative și cele pozitive. Parenting înseamnă acum să fim prezenți și activi în jocul lor și să îi sprijinim în activitățile lor.

Faceți bună coparentalitate pentru a oferi repere clare și securizante copiilor voștri. Relaxați-vă și luați-vă pauze scurte de la responsabilitățile pe care le aveți pentru a vă reîncărca bateriile și a vă crește disponibilitatea de implicare în activități specifice copiilor. Jucați-vă, desenați, pictați împreună, modelați în lut sau în plastilină. Faceți prăjituri, vedeți un film împreună, o piesă de teatru. Povestiți despre copilăria dumneavoastră, despre relațiile pe care le-ați avut cu părinții, cu școala. Discutați asemănările și deosebirile.

Coordonați-vă programele astfel încât atunci când lucrați dumneavoastră și copiii și/sau adolescenții dumneavoastră să-și îndeplinească responsabilitățile legate de școală. Aveți grijă ca activitățile propuse să fie ăn acord cu psihologia copilului, să respecte particularitățile de vârstă ale acestuia.

Răsplătiți-vă apoi eforturile cu activități familiale comune și recreative. Gospodăriți împreună. Mâncați sănătos, odihniți-vă și relaxați-vă periodic. Faceți câteva minute de sport pe zi. Plimbați-vă și redescoperiți natura, în siguranță.

Și nu uitați să vă odihniți! Un somn bun, odihnitor pentru adulți trebuie să înglobeze un număr de minimum 7-8 ore, iar pentru copii și adolescenți un număr de 9-10 ore. Oferiți astfel un exemplu de viață sănătoasă și copiilor și adolescenților dumneavoastră!

Organizarea spațiului

La fel de important este să ORGANIZAȚI SPAȚIUL CASEI. Biroul dumneavoastră de acasă trebuie să fie clar delimitat. Astfel ceilalți membri ai familiei vă pot oferi spațiul necesar desfășurării activităților profesionale. Faceți echipă bună și sub acest aspect cu partenerul sau partenera dumneavoastră, gestionându-vă agendele astfel încât copiii să rămână permanent sub supravegherea sau în compania unuia dintre părinți.

Organizarea gândurilor

O gândire pozitivată, o gestionare corectă a stresului dat de contextul de viață prin care trecem din cauza noului coronavirus trebuie să fie promovate. Urmarea întocmai a recomandărilor făcute de autorități ne poate asigura păstrarea stării de sănătate fizică și psihică pentru noi și familie.

Adoptarea comportamentelor de prevenție duce la scăderea anxietăților la nivelul adulților și, implicit, și la nivelul copiilor. Să nu uităm că „radarul emoțional” al copiilor funcționează non-stop. Starea lor de bine este strict dependentă de cea a adulților semnificativi. Pentru o stare emoțională bună și un sistem imunitar puternic la copii, trebuie să obținem, noi, adulții o stare mai bună. O stare mai puțin stresantă și mai centrată pe soluții productive este benefică pentru întreaga familie și reprezintă caracteristicile unui parenting de pandemie, adaptat situației.

Organizarea comunicării

Indiferent de vârstă, este necesar să vorbim copiilor despre acest virus care ne-a schimbat tuturor viața în ultima vreme. Când informațiile vin de la persoane semnificative pentru ei capătă greutate. Copiii trebuie să aibe ocazia să-și activeze resursele pentru a gestiona situația critică, știind că au suportul nostru și că împreună o putem depăși. Astfel copiii ne creditează și își asumă mai ușor responsabilitățile atribuite.

Discursul nostru trebuie să fie cald și prietenos, realist și adaptat nivelului de înțelegere a fiecărui copil în parte. Le vorbim despre virus și despre efectele lui asupra omului. Le vorbim de posibilitatea de a îmbolnăvi, dar și de puterea oamenilor de a se vindeca. Trebuie să le vorbim, însă, și de posibilitatea de a îmbolnăvi persoane care nu pot lupta cu boala.

În ciuda faptului că ne gândim că cei mici nu pot gestiona informațiile triste, studiile științifice ne arată că se descurcă bine, mai ales când acestea le sunt comunicate de cei dragi.

„Ce simți?”, „Ce nevoi/ce nevoie ai acum?”, „Ce te gândești să faci ?” sau „Cum te gândești să acționezi?” Sunt întrebări care ne ajută să aflăm ce trăiesc copiii noștri și cum putem să-i ajutăm. Îi ascultăm, îi liniștim, le oferim informații și strategii suplimentare. Îi învățăm un mod eficient de conectare la sine și de comunicare sinceră, transparentă, care să le asigure un mod de viață autentic. Îi pregătim pentru ca riscul apariției somatizărilor să fie minim. Îi pregătim să fie complianți la tratament în cazul unei îmbolnăviri.

E loc de speranță

Trăim vremuri dificile. Dar creierul nostru permite o permanentă și constructivă acomodare și reacomodare la provocările pe care viața le oferă. E momentul să facem parenting de pandemie și psihologia copilului ne ajută să reușim.