Un context dramatic pentru sănătatea mintală

Conflictul de la granița țării noastre poate afecta starea emoțională a copiilor. Spațiul public este acum inundat de știrile  care apar în mass-media, imaginile dramatice difuzate sau distribuite la nesfârșit, discuțiile din familie și din grupurile sociale și anxietățile care răzbat din ele.

Copiii aud știri reale despre război, bombe nucleare, familii destrămate, văd la televizor sau pe platformele sociale imagini cu clădiri distruse, incendiate, mame plângând cu copii în brațe, trecând granița pentru a se refugia. Imagini cu puternic impact emoțional chiar și pentru adulți.

În mintea copilului se nasc întrebări, în sufletul copilului își fac loc nesiguranța, incertitudinea, teama.

Recomandări pentru sănătate mintală

În astfel de situații,părinții nu trebuie să uite că este responsabilitatea lor să asigure un cadru în care copiii lor să se dezvolte în siguranță. Pentru aceasta este recomandat ca părinții:

  • să nu expună copiii acestor stimuli puternic anxiogeni (știri dramatice, imagini care îi pot impresiona pe copii); în prezent este un exces de asemenea stimuli și chiar și adulții sunt afectați;
  • să fie disponibili pentru copiii lor atunci când aceștia doresc să discute despre ceea ce au văzut sau auzit și despre ce simt legat de acest conflict și efectele lui;
  • să nu încerce să ascundă această realitate (a războiului), deoarece conflictul răzbate din tot ceea ce se întâmplă în jurul lor în această perioadă. Curiozitatea îi va face pe copii să caute să se informeze din alte surse, alternative (internet, grup de prieteni). Aici pot găsi informații reale sau nu, informații pe care le înteleg sau nu. Acestea pot să crească anxietatea copiilor. Iar faptul că vor deveni mai puțin transparenți față de părinți poate deveni periculos;
  • să aibă în vedere faptul că starea lor emoțională (a adulților) influențează starea emoțională a copiilor. Ca urmare este necesar ca părinții să continue să se îngrijească să aibă o stare de spirit bună, pozitivă;
  • să urmărească, să observe zilnic starea emoționala a copiilor: dacă dorm bine, dacă își fac temele, dacă se implică cu interes în activități. Dacă, din contră, își pierd interesul față de activități plăcute, devin apatici etc., aceste manifestări trebuie să alarmeze. În caz de nevoie, trebuie să apeleze la ajutorul specialiștilor;
  • să ajute copilul să conștientizeze care îi sunt resursele de încredere pe care le poate accesa atunci când apare îngijorarea: familia (acasă), profesorii (la școală);
  • să faciliteze accesul copiilor la activități plăcute, joc în aer liber, cu covârstnici, pentru a se detensiona fizic și psihic.

O speranță

Conflictul de la granița tării noastre deja are efecte (negative, de regulă) asupra vieții noastre, a tuturor. Însă este și prilej pentru noi, adulți și copii, de învățare și exersare a empatiei. Fiecare, la locul lui și cu mijloacele de care dispune, sprijină persoanele afectate, care au rămas în Ucraina sau care au devenit refugiați. Acest sprijin este modul nostru de a încerca să ne opunem haosului și răului din lume. Iar copiii dovedesc și de data aceasta că înțeleg și doresc să contribuie activ la triumful binelui.

Și să nu uităm: în țara noastră e pace!

Autor:  Prof. înv. primar și psiholog educațional MD, Patricia Dima

Foto: Pixabay.com